فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 96 (پاییز 1401)

پژوهشنامه متین
پیاپی 96 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید بصیرت منش* صفحات 1-25
    یکی از موضوعات بحث برانگیز در تاریخ نهضت مشروطیت، تحصن تعدادی حدود بیست هزار نفر از مردم تهران در سفارت دولت انگلستان است. این حادثه که در ماه های جمادی الاول و جمادی الثانی سال 1324 (ژوییه و اوت 1906 / تیر و مرداد 1285) رخ داد حدود یک ماه به طول انجامید و با فرمان مشروطیت مظفرالدین شاه خاتمه یافت. در مورد تصمیم گیرندگان و مشوقان تحصن در سفارت انگلیس اتفاق نظر وجود ندارد. در این رابطه نقش آیت الله سید عبدالله بهبهانی یکی از سران روحانی و رهبران مشروطه از موضوعات مهم و قابل بررسی است. در این مقاله به بررسی نقش بهبهانی در تحصن سفارت انگلیس پرداخته شده و دیدگاه های موافقان و مخالفان نقش او موردتوجه و نقد قرارگرفته است. ازجمله مخالفان نقش او در تحصن سفارت انگلیس، احمد کسروی است که رای او مورد تاکید امام خمینی قرارگرفته است. پس از مطالعه منابع متعدد پیرامون این رخداد و بیان دیدگاه های مورخان و پژوهشگران متقدم و متاخر، نتیجه بررسی حاکی است که در بدو امر توصیه بهبهانی صرفا به تعداد معدودی از تجار با هدف حفظ جان و امنیت آنان بوده است و به معنی مجوز تحصن عده کثیری از مردم در سفارت تلقی نمی شود. بااین حال، این توصیه ابعاد گسترده تری یافت که اگرچه ممکن است منظور نظر بهبهانی نبوده؛ اما اطرافیان و خواص بیت او در این رابطه نقش و تاثیر داشتند.
    کلیدواژگان: امام خمینی، تحصن سفارت انگلیس، سید عبدالله بهبهانی، کسروی، مشروطیت
  • مجتبی جهان تیغی، حسین شفیعی فینی*، محمد روشن صفحات 27-55

    در حقوق ایران گروهی بازگشت پذیری وقف را مطلقا ناصواب و آن را در تنافی با ذات وقف دانسته اند ؛ در حالی که عده ای دیگر از جمله امام خمینی قایل به صحت آن شده اند بدین شرح که این دسته ، قابلیت بازگشت پذیری وقف را طبق نصوص وارده مقید به قید «پیدایش نیاز واقف به مال موقوفه پس از انعقاد آن» کرده و در صحت آن به صورت مطلق نیز مستندا به ادله عام تشکیک ننموده اند. در این مسیله تمامی ادله مطروحه در رابطه با عدم قابلیت بازگشت پذیری وقف قابل نقد بوده و بنابراین بازگشت پذیری آن در صورت پیدایش نیاز صحیح به نظر می رسد. در تحلیل حقوق کامن لا نیز که در آن نهاد تراست تنها نهاد مشابه با وقف در حقوق ایران است با توجه به ماهیت حقوقی و اوصاف متشکله آن، بازگشت از آن جایز بوده و فاقد منع قانونی است.

    کلیدواژگان: بازگشت پذیری، وقف، اشتراط خیار، تراست، امام خمینی
  • اسرافیل سبحانی، سید محمدرضا آیتی* صفحات 57-85

    مسیله احرازصلاحیت و ضرورت آن برای متصدیان حکومت جهت سپردن مسیولیت، از مسایل چالشی و با اهمیت انقلاب اسلامی بوده و اینکه چه کسی وظیفه احراز را بر عهده دارد؟ بین اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی احراز صلاحیت را حق حکومت، برخی حق مردم دانسته و گروهی دیگر مانند امام خمینی بر حق حکومت و مردم تاکید کرده اند. سوال اصلی در پژوهش حاضر این است که صلاحیت کارگزاران، شرایط، مرجع، دیدگاه ها و ادله اثباتی و نفی آن از دیدگاه امام خمینی چگونه است؟ آیا آیات، روایات، یا امارات و اصول عملیه ای دال بر احرازصلاحیت وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ با بررسی آراء و نظرات امام، ادله و امارات، از روش توصیفی_تحلیلی استفاده شده که نتیجه آن اتکا به عقل و بنای عقلا و همچنین در صورت فقدان ادله تمسک به اصول عملیه و قواعد فقهی است که در مجاری خود می تواند نافی موانع صلاحیت و در برخی موارد مثبت صلاحیت باشد که با نظر امام هم منطبق است.

    کلیدواژگان: احراز، صلاحیت، اصول عملیه، قواعد فقهیه، امام خمینی
  • غلامعلی سلیمانی* صفحات 87-117

    انسان پایه و زمینه و اساس نظریه های علوم انسانی و اجتماعی است. به همین ترتیب با وضوح بیشتری می توان توجه به انسان و ماهیت او را بن مایه نظریه های سیاست خارجی و روابط بین الملل دانست. با وجود غفلت از انسان و جایگاه او در بخش مهمی از عصر سیطره نظریه های ساختارگرایی، با احیای حوزه مطالعاتی تحلیل سیاست خارجی بار دیگر اهمیت پرداختن به انسان در نظر یه های سیاست خارجی و روابط بین الملل موردتوجه قرار گرفت. در آثار مهم این حوزه می توان توجه به ابعاد و وجوه مختلف انسان را دید.در اندیشه امام خمینی انسان جایگاه کانونی و محوری دارد. به نظر می رسد انسان و ماهیت او، بن مایه بسیاری از افکار و اندیشه های او و به شکل خاص در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل را شکل می دهد و هدف این پژوهش تحلیلی از این منظر به دیدگاه ایشان در سیاست خارجی است. برخلاف نظریه های سیاست خارجی و روابط بین الملل که می خواهند دیدگاه ایشان در سیاست خارجی را از منظر قالب های نظری خویش تحلیل کنند. با این وصف سوال اصلی پژوهش این است که با تکیه بر چه مفهوم انسان شناختی می توان به اندیشه امام در سیاست خارجی پی برد؟ به نظر می رسد در اندیشه ایشان فطرت و احتجاب فطرت دو مقوله بنیادی در فهم ایشان از انسان و ماهیت جوامع و نظام بین الملل است. از این زاویه ایشان به عنوان یک متفکر صدرایی یک سطح تحلیل خرد و انسان شناختی را اتخاذ و با ادامه این روند و تزریق و تسری آن به سطح جامعه شناختی به بحث در باب انواع جوامع، ماهیت جوامع و نظم حاکم بر نظام بین الملل می پردازد.

    کلیدواژگان: انسان، فطرت، امام خمینی، سیاست خارجی روابط بین الملل، انسان شناسی
  • سید محمدهادی قبولی درافشان، رقیه بخشی* صفحات 119-150

    قمار از محرمات الهی و یکی از راه های درآمد نامشروع است که باگذشت زمان، مصداق های مختلفی پیدا کرده است. بر اساس قانون مجازات اسلامی نیز قمار جرم محسوب می شود. نوشته حاضر با بررسی توصیفی- تحلیلی نظرات فقها و حقوق دانان و با تاکید بر نظرات امام خمینی درصدد بررسی صدق موضوعی قمار بر شرط بندی های اینترنتی است و به این نتیجه دست یافته است که با بررسی تعاریف قمار از نظر اهل لغت، فقها و حقوق دانان و تحلیل نظرات امام، قمار به معنی مغالبه با شرط رهن است و ابزار در مفهوم آن مدخلیتی ندارد. شرط بندی های اینترنتی مصداقی نوین از قمار محسوب می شوند. با تمسک به ادله ای مانند وسعت مفهوم بازی، امکان اطلاق قمارخانه به سایت های شرط بندی، اهمیت دیدگاه عرفی، توجه به فلسفه تحریم قمار، اطلاق روایات و عدم اخذ ابزار خاص در مفهوم قمار، می توان قایل به صدق موضوعی قمار بر این موارد شد.

    کلیدواژگان: امام خمینی، شرط بندی اینترنتی، عرف، قمار، ابزار خاص
  • علی محمدیان*، مرتضی کشاورزی ولدانی، لیلا مهرابی راد صفحات 151-183
    «تشهیر» و شناساندن عمومی بزهکار، در فقه جزایی امامیه، بنا بر ملاحظاتی، استثنایی بر اصل اولیه صیانت از آبرو و جلوگیری از افشای سر مسلمان تلقی شده است. با عنایت به اهمیت اعراض و لزوم پاسداشت آبرو و کرامت آدمیان، نوشتار حاضر کوشیده است مواضع تجویز «تشهیر» را از خلال میراث فقهی استخراج کرده و آن ها را در بوته نقد و تحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش که با کاربست شیوه توصیفی-تحلیلی حاصل شده است، بیانگر این است که جز در مورد «شهادت زور»، مصادیق دیگر ذکرشده در کلمات فقیهان (قیادت، قذف، احتیال، تدلیس و افلاس)، فاقد مستند معتبر می باشند؛ لذا در فرض عدم وجود دلیل بر اجرای کیفر، اصل عدم در موارد مشکوک جاری شده و همچنین قول به عدم ثبوت تشهیر جز در مورد متیقن، ملایمت بیشتری با اصل احتیاط در سزادهی و اصل برایت داشته و استناد به قاعده درءالحد نیز اقتضای انتفای مجازات را خواهد داشت. تحلیل دیدگاه امام خمینی در فرض بحث نیز نشان می دهد که رهاورد پژوهش حاضر، ظاهرا موافقت ایشان را در پی داشته و یگانه مصداقی از تشهیر که ایشان به صراحت آن را تایید کرده اند، تشهیر شاهد زور است. البته این نکته را نیز باید افزود که مطابق رای ایشان تجویز برخی از کیفرها (که تشهیر نیز می تواند در زمره آن ها قلمداد شود) در برخی از جرایم خاص که جنبه عمومی دارند با صلاحدید حکومت و در پرتو عناوین ثانوی فاقد اشکال خواهد بود.
    کلیدواژگان: تشهیر، شاهد زور، قاذف، قواد، محتال، مدلس
|
  • Hamid Basiratmanesh * Pages 1-25
    The sit-in of around 20,000 people of Tehran in July and August 1906 in UK Embassy is a highly debated issue in the history of constitutionalism. Lasting for a month, the sit-in came to an end after issuance of Constitutional Order by Mozaffar al-Din Shah of Qajar. There is no consensus on the name(s) of organizer(s) and decision-maker(s) behind the sit-in plan, although the role played by  Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani, a prominent Shia cleric and one of the leaders of Constitutional Movement, is worthy of deliberation. This paper intends to shed light on Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani’s role in organizing sit-in in UK Embassy through reviewing opinions for and against the move. An outstanding character opposing the sit-in was Ahmad Kasravi, whose opinion was endorsed by Imam Khomeini. Findings, came through review of various sources and documents on the move and opinions of the historians and researchers, indicate that the sit-in was a recommendation by Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani to a limited number of merchants for their safety and security and it was not a public call for sit-in in the UK Embassy. However, the recommendation found extensive dimensions, apparently contrary to what the ayatollah meant at the beginning, but the roles and influence of his followers and key figures in his house must not be ignored to that effect.
    Keywords: Imam Khomeini, sit-in in UK Embassy, Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani, Kasravi, Constitutionalism
  • Mojtaba Jahantighi, Hossein Shafieifini *, Mohammad Roushan Pages 27-55

    Some of jurists and lawyers consider that dissolution stipulation within Endowment utterly are void and this is in contrary to nature of Endowment whereas other experts among imam khomeini believe that these terms within Endowment are right . Actually , according to second group's opinion, validity of such stipulation- based on canonical texts- is fettered by "generation of endower subsequent need to endowed property after it's formation". In addition, based on general reasons, recent theorists have no doubt about veracity of absolute (not conditional) stipulation in the Endowment. In this topic, all mentioned reasons by jurists and lawyers about nullity of termination and dissolving terms within endowment are criticized and so the accuracy of such terms seems correct. In analysis of trust considering this legal institution must be described based on foreign law, thus stipulation of such terms within that is allowable and it has no legal prohibition.

    Keywords: returnable . stipulation, Dissolution, endowment, Trust, Imam Khomeini
  • Esrafil Sobhani, Seyyed MohammadReza Ayati * Pages 57-85

    Ascertaining competency of government officials to take responsibility and its urgency has always been a challenging and significant issue for the Islamic Republic. There is discord among thinkers who is competent enough to take responsibility. Some see ascertaining competency a legitimate right of the government, some attribute such right to people, while others like Imam Khomeini argue it is both the right of the government and the people. The principal questions this paper intends to answer are the following: How the competency of agents, their qualifications, authorization, viewpoints, and evidences for and against them can be ascertained in view of Imam Khomeini? Are there any Quranic verses, traditions, presumptions and practical codes of conduct to signify ascertainment of competency? To find appropriate answers to these questions, we have resorted to a descriptive-analytical method to review Imam Khomeini’s views and arguments, evidences and presumptions. The findings indicate that resorting to reason, logical and consistent usages, and in the absence of evidence, resorting to practical codes of conduct and jurisprudential principles can, in their capacity, push aside standing obstacles to competency, in some cases, attest to competency, that is compatible with Imam Khomeini’s views.

    Keywords: Ascertaining competency, practical codes of conduct, jurisprudential principles, Imam Khomeini
  • Gholamali Soleimani * Pages 87-117

    Man is the basis of humanities and social science theories. As such, attention to man and his nature can be taken as underlying foundation of theories on foreign policy and international relations. Despite ignoring man and his role in a key part of the age of dominance of theories of structuralism, the revival of foreign policy analysis, as a field of study, has once again brought man into the focus of attention in theories on foreign policy and international relations so that important works on these fields highlight paying attention to various aspects of human beings. In view of Imam Khomeini, man’s role is pivotal. Apparently, man and his nature constitute the underlying foundation of the majority of his thoughts, particularly, in the fields of foreign policy and international relations. Given the above, this research paper intends to review foreign policy in view of Imam Khomeini. Unlike theories on foreign policy and international relations that analyze Imam Khomeini’s views on foreign policy through theoretical frameworks, we intend to review his thoughts through answering the principal question of this study: Based on what anthropological concepts can we understand Imam Khomeini’s opinion on foreign policy? Apparently, in Imam Khomeini’s philosophy, human disposition (Fitrat) and concealment of disposition (Ihtijab Fitrat) are two fundamental elements in his understanding of man and the nature of international system and communities. From this point of view, as a follower of Mulla Sadra’s philosophy, Imam Khomeini adopts a micro and anthropological level of analysis and continues with generalization of the idea to a sociological level to argue different types of communities, nature of communities and the order governing the international system.

    Keywords: man, Fitrat, Imam Khomeini, Foreign Policy, international relations, Anthropology
  • Seyyed MohammadHadi Ghaboli Dorafshan, Roqyeh Bakhshi * Pages 119-150

    Gambling is a religiously prohibited practice and an illegal source of income which has found diversified examples in the course of time. According to Islamic penal code, gambling is a crime. Adopting a descriptive-analytical method, this paper investigates opinions of jurists and experts at law, with an emphasis on Imam Khomeini’s views, to study thematic truth of gambling concerning Internet betting. Reviewing definitions on gambling offered by the lexicographers, jurists, and experts at law, and considering Imam Khomeini’s views on gambling, we found out that in view of these thinkers, gambling mostly refers to winning with an option of pledge and instruments have no place in its definition. Internet betting is a modern instance of gambling. Resorting to such evidences as broad connotation of the game, possibility of considering betting websites as gambling houses, importance of common law, importance of the philosophy behind banning gambling, contents of traditions and lack of notions on gambling tools, we can claim all these cases fall into the ambit of gambling.

    Keywords: Imam Khomeini, Internet betting, Common Law, Gambling, special tools
  • Ali Mohamadian *, Morteza Keshavarzi Valdani, Leila Mehrabi Rad Pages 151-183
    In Imamiyah penal jurisprudence, Tashhir or publicly shaming of an offender, for some reasons, is an exception to the principle of preserving the honor of people and refraining from revealing secrets of Muslims. With respect to the importance of abandoning one’s right and the need for preserving honor and dignity of people, this paper intends to extract instances of verdicts on publicly shaming of offenders from the legacy of jurisprudence in an analytical way. Findings of the paper, achieved through a descriptive-analytical method, indicate that except in one case, i.e. “false testimony”, examples of crimes brought up by the jurists such as Ghiadat (complicity in crime), Ghazf (attributing adultery to someone), Ehtial (fraud), Tadlis (criminal misrepresentation), and Eflas (debt for insolvency) lack valid documentation. Therefore, as the presumption goes, lack of evidence for a crime is regarded as an evidence for its non-existence. Therefore, Tashhir, except in cases up to the certainty, must be practiced with caution as a means of punishment and invoking a juridical rule on punishment shall suffice for the offender. An analysis of Imam Khomeini’s view on this issue indicates that he openly supports practicing Tashhir only for false testimony. This, however, must be added that according to Imam Khomeini, practicing some forms of punishment (including Tashhir) in some certain cases and crimes with public dimension shall be permissible at the discretion of the government and under subsequent titles.
    Keywords: Tashhir, False Testimony, Ghazf, pimp, benefactor of a draft, Modallas (one who misrepresents criminally)